torsdag 7 augusti 2014

Tankar om framtiden

Så är i full gång med att försöka hitta på ett sätt för mig att komma till Japan efter att jag gått ut gymnasiet nästa sommar. Är inte säker på hur det ska gå till men jag vill så gärna dit! En tanke har varit att åka på språkresa under några veckor på sommaren, och en annan att läsa japanska på en språkskola i några månader. Hur som helst är det bara tankar och det är inte säkert att jag kommer åka, men just nu skulle jag gärna vilja.

Det finns dock ett problem och det är pengar - det är inte något jag har. Och visst, man kan ta studielån från CSN men grejen är att man bara kan låna pengar för 6 års studier och eftersom jag vill bli läkare (vilket minst tar 5,5 år) känns det som att jag helst vill undvika att låna upp mig redan nu. Därför har jag börjat titta på om det finns några stipendier man kan få för att åka till Japan och studera japanska, men jag blir helt överväldigad av all information och det är svårt att förstå vad jag skulle kunna ansöka om för att gå på en språkskola och vad som endast är till för dem som vill plugga på japanska universitet.

Är det någon som vet/kan något om detta!!??

Aja, det är i alla fall ingen stress - det är ett helt år kvar innan jag tar studenten och det är ju inte ens säkert att jag kommer vilja åka. Men tanken finns där och jag vill veta om det överhuvudtaget finns en chans att det skulle kunna gå!

Okay, that's all for tonight. I really gotta calm down...

おやすみ ~

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar